ما ایرانیها

مروری بر رفتارهای ما ایرانیها

ما ایرانیها

مروری بر رفتارهای ما ایرانیها

حج

حج امسال یکی از خونبارترین حجها در سالیان گذشته است. اول که جرثقیلی در مسجد الحرام آوار می شود بر سر مردم و چند روز بعد مردمی که از شدت بی کفایتی مجریان حج قربانی می شوند در روز عید قربان.

نزدیک به پنج هزار کشته حاصل دو حادثه مسجدالحرام و منا.

در این بین مردمانی که در ایران نشسته اند و اخبار را از رسانه های داخلی و خارجی دنبال می کنند هر یک نظری دارند که گاه افراط گرایانه می نماید.  

برخی که بی بی سی و صدای آمریکا تنها منبع اطلاعاتیشون هست همصدا با اعراب می گویند تقصیر حاجیهای خودمون بود که شعار بر ضد اسراییل و آمریکا می دادند. حال سوال اینجاست که چطور شعار دادن باعث ازدحام جمعیت و بسته شدن راهها و خفه شدن ملت می شود. به این راحتی بلندگوی غیر ایرانیها نشویم.

یکی دیگر از موضوعات مطرح در شبکه های اجتماعی تحریم حج است. طرح این موضوع باعث خشم برخی شده که چرا جلوی واجب خدا را می گیرید و چرا به کسانی که به آنتالیا و تایلند و اروپا می روند گیر نمی دهید که آن را تحریم کنند.

البته طرفداران تحریم هم دلایلی برای خود دارند. آنها معتقدند که در گذشته هم به دلایلی حج تعطیل یا تحریم شده و امری بدون سابقه نیست. الان هم به این دلیل که حجاج امنیت جانی ندارند و از طرف دیگر از طرف سعودیها به آنها توهین می شود و همچنین رفتن به حج باعث افزایش درآمد دولت سعودی گشته که بخشی از این درآمد در یمن و عراق و سوریه صرف شیعه کشی می گردد , پس رفتن به حج هم اکنون موضوعیت ندارد.

حال در این بین آلترناتیوهایی برای هزینه های سفر حج هم مطرح می شود مانند کمک به فقرا و یتیمان و ساخت مدرسه  و درمانگاه.

اما کار بهتری هم می شود انجام داد , تعویق حج.

در سالیانی نه چندان دور که جو عراق بسیار نا امن بود , بسیاری از علاقمندان به زیارت عتبات عالیات , رفتن به کربلا راتحریم نکردند بلکه به تعویق انداختند تا هم شرایط امن تری برای زایرین پیش آید و هم سرویس دهی به آنان مناسب تر شود. آنان بی ایمان نبودند بلکه می خواستند اگر به زیارت آقا امام حسین و حضرت علی (ع) می روند فقط فکر و ذکرشان عبادت خداوند در حرم باشد و دغدغه حغظ جان و امنیت نداشته باشند. دغدغه هتل و محل اقامت نداشته باشند. حال که این شرایط تا حدود زیادی برقرار شده حتی امکان سفر هوایی نیز محیا شده این افراد سفر تعویق انداخته شده خود را انجام می دهند.

حال در مورد حج تمتع نیز می توان نسخه مشابه نوشت. چون تحریم واجب الهی امکان پذیر نمی باشد پس آنان که نگرانند که در سفر تمتع یا عمره امنیتشان برقرار نیست , به آنان بی احترامی می شود و یا نگرانند که درآمد حجشان در عربستان صرف انسان کشی در یمن و سوریه و عراق می شود می توانند تا برقراری شرایط , از رفتن به حج خودداری کنند. پس بهتر است به جای بیان کلمه تحریم حج از تعویق سفر حج استفاده کنیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد