ما ایرانیها

مروری بر رفتارهای ما ایرانیها

ما ایرانیها

مروری بر رفتارهای ما ایرانیها

نیسان

سالها پیش پزشکی را می شناختم که یک نیسان پاترول چهاردر خریده بود. اون زمان این ماشین جزو ماشینهای با کلاس محسوب می شد مخصوصا مدلهای آخرش که دو رنگ کارخانه پارس خودرو می زد. خلاصه 

  در جایی در مورد پزشک مذکور صحبت بود که من خبر دادم فلانی نیسان خریده. همگی متعجب من را نگاه کردند که چطور یک پزشک پولدار نیسان خریده ومن نمی دانستم که منظور من نیسان پاترول است و منظور آنها نیسان وانت.

امروزه رانندگان نیسان وانت مشهورند به رانندگیهای غیر منتظره و عجیب. واقعا چرا نیسان وانت  یا به قول بعضی ها نیسان آبی این گونه است؟

نیسان وانت 2400 جونیور (jouniour) ماشین قدرتمند بد قیافه ای است که روزگاری نام زامیاد را بر خود داشت و زمامی سایپا . اما مشهورترین اسمش نیسان است و بس. گویی کارخانه نیسان همین یک مدل را داده و تعطیل کرده رفته.

اما به دلیل قدرت خوب و جاداری قسمت بار این خودرو  که می تواند تا دو تن بار را جابجا کند وسیله مناسبی برای کشاورزان و دامداران است. جا دادن مقدار زیادی محصولات باغی و کشاورزی یا کود و خاک و ..  و یا دام حتی از نوع گاو از این خودرو فقط یک تصویر روستایی ساخته , به طوری که اکثر دارندگان وانت نیسان روستایی هستند و برعکس اغلب روستاییان وانت نیسان دارند.

اما راز بد رانندگی نیسانها بیشتر به همین بر می گردد .

اگر وارد روستا شوید حتی اگر خیابانهای آن آسفالت شده و جدول گذاری شده باشد به دلیل کم بودن جمعیت , تعداد خودروهای آن هم کم است. و به علت آشنا بودن همه ساکنان روستا با یکدیگر , همگی ماشین و موتور و تراکتورها و صاحبانشان را می شناسند. مثلا اگر راننده ای خودروی خود را در وسط معبری رها کند هیچگاه اعتراض و بوق دیگران را نخواهد شنید چون همه می دانند که این خودروی کیست و می توانند فقط او را صدا بزنند و بس. هیچ اتفاقی نمی افتد.   همه اینها باعث می شود که رانندگان در روستا چه نیسان سوار باشند چه پراید چه سانتافه بسیاری از دغدغه های رانندگی در شهر را با آن مواجه نشده اند. پارک ممنوع , ورود ممنوع, ترافیک.., چراغ راهنمایی و.... پس حق دارند که وقتی وارد شهر می شوند تا حدودی با این فاکتورها بیگانه باشند.همان طور که رانندگان غیر تهرانی با طرح ترافیک و زوج و فرد و ... بیگانه اند و در تهران  ممکن است بدون آن که بدانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند به همین صورت  اگر نیسانی که از روستا به شهر آمده وسط خیابانی  بایستد تا با شهروندی صحبت کند کمتر به مخیله اش راه می یابد که باعث ترافیک می شود. بد راندن نیسانهای روستایی از بی فرهنگی رانندگان آنها نیست از بیگانگیشان با  شیوه رانندگی در شهر است. به آنها حق بدهیم و به آرامی ارشادشان کنیم.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد